Експерт розвіяв міфи децентралізації на Хмельниччині

0

Після об’єднання громад за отриманням послуг мешканцям Хмельниччини не доведеться їхати аж в адміністративний центр, як думає дехто. За законом, якість життя громади після об’єднання не може бути нижчою, ніж була, навпаки — потенційно вищою. А в кожному селі з населенням понад 50 осіб буде обрано старосту.

Про інші міфи і страшилки об’єднання територіальних громад та чого насправді слід очікувати від децентралізації влади розповів газеті “Є” директор Хмельницького регіонального офісу реформ Сергій Яцковський.

— Яка ситуація з об’єднанням територіальних громад на Хмельниччині, на якій стадії зараз децентралізація?

— Президент України Петро Порошенко підписав Закон “Про добровільне об’єднання територіальних громад” 3 березня. Цей законодавчий акт регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ та міст. На виконання цього Закону є Методика формування спроможних територіальних громад, затверджена Постановою Кабміну. На виконання Постанови область повинна розробити перспективний план об’єднання територіальних громад. Це лише план, я наголошую, а не обов’язок сільських чи селищних рад. Він затверджується на сесії облради. Формування перспективного плану і його затвердження не призводить до автоматичного об’єднання громад – це проектна модель ефективної організації органів місцевого самоврядування на місцях.

За словами Сергія Віталійовича, об’єднані громади матимуть серйозні фінансові важелі.

В кожному районі області створені робочі групи, які розглядали питання об’єднання громад, вони вносили свої пропозиції щодо розподілу і визначення адміністративних центрів. Обласна робоча група, враховуючи їхні пропозиції і користуючись Методикою, вже буде виносити план об’єднання громад на розгляд колегії обласної адміністрації, яка у свою чергу виноситиме його на розгляд сесії обласної ради. Крапку в цьому поставить Кабінет Міністрів.

— На Хмельниччині вже є громади, які об’єдналися?

— Сама процедура об’єднання передбачає щонайменше від 64 дні до 240 днів. Враховуючи, що одні сільські ради почали це робити раніше, інші пізніше, ще на період об’єднання в області поки не вийшов ніхто. Хоча от Війтівці Волочиського району вже привезли рішення 11 сесій. Навколо Війтівець хочуть об’єднатися ще одинадцять сільських рад.

— Чи дійсно в області залишиться лише три райони, будуть повіти і округи?

— Це все лише на рівні розмов і пліток. Не знаю, звідки взялась така інформація, адже про наявність законодавчої бази для цього я не чув. Не бачив навіть такого законопроекту, не те, що закону. Це, можливо, припущення політиків, громадських організацій тощо. Але жодних документів, які б стосувалися об’єднання районів, я особисто не знаю. Мова лише про об’єднання рад базового рівня: сільських, селищних, міських. Це все ще на рівні обговорення, кінцевого рішення поки що немає. От Закон «Про місцеву міліцію» уже внесений в порядок денний ВР України на травень цього року.

— Які громади можуть об’єднуватися, а для кого це буде не доцільним?

— Методика формування спроможних територіальних громад визначає потенційні адміністративні центри. Зрозуміло, що це є в першу чергу районні центри і міста обласного значення. Визначається також зона доступності — 20 кілометрів. Це не означає, що на карту ставлять циркуль і вимірюють потрібну відстань. Адже мають враховуватися етнічні, географічні, транспортні, фінансові умови. Важливо, наскільки майбутня громада може бути платоспроможною: навіщо створювати громаду, яка не буде фінансово незалежною.

Проект розподілу територіальних громад у Хмельницькому районі.

Громадам пропонують своєрідний пряник: у разі об’єднання вони прирівнюються до міста обласного значення і будуть фінансуватись напряму з Києва минаючи область та район. Вже внесені зміни в Бюджетний кодекс, укрупнені громади отримують 60% прибуткового податку, 100% єдиного податку, 100% податку на нерухомість, тобто вони матимуть серйозні фінансові важелі.

Візьмемо, до прикладу, Теофіпольський район. Там визначено два адміністративні центри: Теофіполь і Базалія. Адміністративний центр обов’язково повинен мати школу І-ІІІ ступенів, ФАП, фінансовий ресурс, а держава залишає за собою обов’язок фінансувати медицину і освіту. Ні школи, ні ФАПи ніхто закривати не буде. Взагалі всі рішення тепер будуть прийматися лише громадою. Їй передається також право розпоряджатися землями не лише в межах населеного пункту, а й поза ним, що до цього часу робила область.

— Якщо стільки повноважень передається громадам, чим тоді займатимуться адміністрації?

— Функції адміністрацій якраз і передадуть громадам. Я не думаю, що їх ліквідують, вони будуть скоріше таким собі загальнонаглядовим органом, в якому працюватимуть 2-5 юристів. Вони наглядатимуть за законністю прийнятих рішень органами місцевого самоврядування. Не можна віддати аж зовсім всі повноваження, має бути і контроль.
Народ завжди хотів керувати, боровся за демократію. В цій ситуації голів об’єднаних громад обере сама громада, їх не призначатиме Загородний чи Порошенко або Яценюк. Кого оберуть, той і керуватиме.

— Буде запроваджено інститут старост, чим займатимуться люди на цій посаді?

— Старости будуть в кожному населеному пункті, де є більше 50 мешканців. По-перше, старости автоматично є членами виконкому об’єднаної громади, а по-друге, люди обиратимуть голову громади, як раніше обирали сільського голову. Вже в об’єднаній громаді повинні бути представники фінансової, казначейської служби, управління соціальної політики і праці, пенсійного фонду, пожежна, швидка допомога тощо. Тобто адміністрації позбуваються своїх функцій.

Сенс реформи також у тому, аби люди не їхали в райцентр за довідкою. У старости, образно кажучи, бланки будуть в одній кишені, а в іншій – довіреність, і він елементарні довідки зможе видавати, які раніше видавалися у сільській раді. Старостою має бути людина, яка допомагатиме людям в селі.

А в цілому усвідомлення факту, що об’єднані громади беруть на себе відповідальність за цілу громаду, адже законами уже передбачено передачу права об’єднаним громадам розпоряджатись землею в межах власних територій і видача дозволів на будівництво. Планується також встановити відрахування від акцизного збору в розмірі 15% на ремонт доріг комунального значення. І вже не чиновник в районі чи області буде вирішувати, яку дорогу ремонтувати, а громада на місці.

— Коли в області вже з’являться об’єднані громади?

Передбачається перехідний період – два роки на добровільне об’єднання. Скажу відверто, ймовірність того, що далі воно буде недобровільним, дуже висока. Такий же шлях пройшли поляки, литовці. Як розповідав один поляк, якось він заснув в одному повіті, а прокинувся в іншому.

Так, є проблеми: деякі сільські ради не хочуть об’єднуватися. Цьому є пояснення: сільський голова собі порахував: на зарплатню вистачає, апарату ради вистачає і йому добре. Ще якщо сесія прийняла рішення про надбавку до зарплати, то він себе взагалі непогано почуває, навіщо об’єднуватися.

Ми вже стільки говоримо про реформи, що потрібно вже починати їх робити. Дехто висловлює думку, що процес укрупнення громад варто втілювати, коли закінчиться війна на Сході. Але коли це буде? І в цей період Україні що, не розвиватися? Ми все одно мали прийти до реформи місцевого самоврядування.

19 Травня, 2015 |

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Vantage Theme – Powered by WordPress.
Перейти до панелі інструментів